Blu-Ray چیست ؟
 
بيشتر بدانيم
یک شنبه 26 دی 1389برچسب:, :: 13:22 ::  نويسنده : پرويز حضرتي

 Blu-Ray چیست ؟

بلو-ری (Blu-ray، BD) نوعی دیسک نوری است که کاربرد اصلی آن ذخیره ویدئو باکیفیت بالا و اطلاعات است و از نظر ابعاد ظاهری مشابه CD و DVD است.
نام بلو-ری از تکنولوژی لیزر آبی مشتق شده است که برای خواندن و نوشتن این نوع دیسک ها استفاده می شود. ولی برای ذخیره اطلاعات بر روی DVD از لیزر قرمز استفاده می شود. به دلیل کوتاه تر بودن طول موج نور آبی نسبت به نور قرمز، ظرفیت ذخیره اطلاعات بلو-ری بیشتر از DVD است. یک دیسک بلو-ری دو لایه، می تواند ۵۰ گیگابایت ذخیره کند که شش بار بیشتر از ظرفیت یک دی وی دو لایه است.

بیشتر فیلم های سینمایی به وسیله دوربین های 35 میلی متری فیلم برداری می شوند، اما از آن جایی که عرضه و پخش فیلم ها به صورت 35 میلیمتری ممکن نیست، بنابراین بایستی نگاتیوهای حاصل از این فیلم ها را به فرمتی ارزان و رایج تبدیل کرد تا برای همگان در دسترس و قابل استفاده باشد.اما از آن جایی که تبدیل این نگاتیوها به فرمت های دیگر همیشه با فشرده سازی همراه است قاعدتا برخی از جزییات فیلم نیز از بین خواهد رفت. حال اگر فضای لازم برای ذخیره سازی فیلم افزایش یابد، فشرده سازی با شدت کمتری افزایش خواهد یافت و این به معنی افزایش کیفیت و وضوح تصویر خواهد بود. پیدایش دیسک های Blu-Ray ، امکان دسترسی به چنین فضای وسیع ذخیره سازی را ممکن ساخته و سبب عرضه ی فیلم های با وضوح بالا (High Definition) در بازار شده اند.

 

BD-Rip چیست؟

عموما پس از مدتی که از عرضه یک فرمت جدید تصویری می گذرد، ابزارها و نرم افزارهایی توسط برنامه نویسان وافراد علاقه مند، برای ریپ* کردن فرمت مورد نظر ارایه می گردد. این ریپ ها همیشه با استقبال عموم روبرو شده اند زیرا، فضای کمتری اشغال می کنند و همچنین از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با فایل اصلی ندارند. پس از عرضه فیلم ها بر روی دیسک های بلوری، گروه های محدودی اقدام به ریپ کردن این فیلم ها و کاهش حجم آنها به 4.5 الی 12 گیگ برای هر فیلم کردند، که به این فیلم های حاصله BD-Rip گفته می شود.

(ریپ : تبدیل فایل تصویری مورد نظر، به یک فایل تصویری با حجم کمتر. به گونه ای که فضای کمتری را اشغال کرده و از لحاظ کیفیت تصویر در مقایسه با فایل اصلی تفاوت چندانی نداشته باشد.)

 

 

ابعاد استاندارد HD

رزولیشن یک تصویر(حاصلضرب پیکسل های موجود در طول و عرض آن تصویر) بیانگر میزان دقت و کیفیت ان است. رزولوشن یک فیلم DVD برابر 480 پیکسل می باشد. در حالی که این عدد برای فیلم های HD برابر 720 پیکسل و یا 1080 پیکسل می باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرگرمي و آدرس mozafar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

��





نويسندگان